יום שני, 17 באוקטובר 2011

הגעה לנפאל וביקור בעירו של בודהה - ״המואר״

כשעוברים יבשתית ממדינה אחת לשכנתה, השינוי לא ממש מורגש. הרי במקרים האלה, הגבול הוא די שרירותי, החלטה מדינית ולא גבול טבעי, ולכן הנוף והאנשים נראים כהמשך טבעי של המדינה השכנה. ובכל זאת, כדי לציין את המעבר, ערכנו מסע בן 15 שעות ברכבת מדלהי לגורקפור, ומשם 3 שעות במונית לעיירת הגבול - החתמת דרקונים בצד ההודי, מילוי טפסים והוצאת ויזה בצד הנפאלי - וזהו - אנחנו בנפאל. שום זיקוקים, אין תזמורת, מזג האוויר נותר דביק כשהיה ורק שלט מאובק מציין את הגעתינו האגבית לארץ חדשה. עולים על מונית אל עבר היעד הראשון שבחרנו לנו - לומביני - שמרוחקת רק כשעה מעיר הגבול. הנה שינוי מרענן - נסיעה קצרה! איזה כייף! אך מייד תחושת הכייף מתחלפת בבעתה - הנהג נוהג ב״דרך ההודית״ - במהירות, בזגזגים על הכביש, בעקיפות תכופות גם כשמגיע רכב ממול, בצפירות חוזרות ונשנות. אין ממש הזדמנות לחקור את האיזור החדש - צריך להיות מרוכזים בנהיגה שלו ולהעיר לו כשהוא מגזים. בערך כל שנייה.
ובכל זאת בתוך ההיסטריה וענני העייפות שלי והחום - החום הרב, אני שמה לב שהאיזור מישורי, עמוס בשדות אורז, בתי בוץ קטנים, מידי פעם חוצים גשר מעל נהר קטן, והאנשים נראים לי ממש הודים. בסביבות השעה 15 מגיעים לעיר בה נולד בודהה - לא יותר מרחוב אחד קטן, עם כמה מלונות ומסעדות, והרבה בתי בוץ צבעוניים עם גגות משולשים מקש. מתמקמים במלון המומלץ ביותר ב״לונלי פלנט״, נוכחים פעם נוספת שההמלצות בו לא תמיד מוצלחות אבל עייפים מכדי לעבור, וצונחים למנוחת צהריים.
מתעוררים כבר בחשכת הערב והולכים רעבים מאוד לסעוד את ליבינו. במהרה לומדים שההמתנה להגעת האוכל כאן עלולה להמשך הרבה מעבר למה שהורגלנו אליו. בינתיים אכלנו את השולחן וקצת מהכיסאות ובתמורה נאכלנו על ידי עשרות יתושים שהתקבצו סביבינו.
בערב, ב״מלון״, נאלצתי להתמודד עם שיעור שהוא מאוד מתבקש בעירו של בודהה - התמודדות עם אי הקשרות לחפצים (בחוסר הצלחה, אגב), כאשר התברר לי שהטלפון הנייד שלי נעלם. הפכנו את החדר, חיפשנו בכל המקומות שהיינו בהם לפני כן, והעלינו חרס. יוק, הטלפון איננו. החלטנו שבבוקר נחפש שוב ואם לא נמצא, נתקשר לבטל את המנוי שלי. הלילה עבר עלי בחפירות מעמיקות בתוככי הנשמה שלי, בניסיונות לברר עם עצמי איפה הייתי יכולה להשאיר אותו, ובעיקר בהלקאה עצמית ובבאסה גדולה על האובדן של המכשיר הקטן, שהוא כנראה, בתחושתי, כל כך חשוב לי. אולי הקשר היחיד שלי עם העולם שבבית. והוא נעלם. החפירות המשיכו גם בבוקר, באותה מגמה, כששוב לא מצאנו אותו. ״שחררי ענבל״, לחש לי בודהה, ואני ממש לא הצלחתי לשחרר. גם לא ברגע זה ממש.
בהמשך היום יצאנו רכובים על אופניים - אלעד מרכיב את גוני ואני את יהל - אל עבר מתחם המקדשים הגדול שבעיירה. במתחם זה, כל אומה בודהיסטית, בנתה או בונה מקדש, לפי מיטב המסורת שלה והוא חשוב ומקודש מאוד לבודהיזם. בתחושת קלילות מסויימת ופסטורליה, שעטנו לנו אל עבר הפארק, ירדנו  - סיירנו במקדש הראשון שעל פי האמונה בו נולד בודהה - ועלינו שוב על האופניים במטרה להמשיך אל עבר שאר המקדשים. חדורת מטרה פידלתי לי על אופני הוורודות, כשלפתע הרגשתי משהו נתקע בגלגל האחורי שלי. אבל אני כמו אני, כשאני מתחילה משימה אני תמיד מסיימת אותה, לא חשוב אם העולם מתהפך תוך כדי (או יהל), סיימת את סיבוב הפדל ואז שמעתי צרחה שנשמעה באופן מפתיע, כמו יהל. ירדתי במהרה, הסתכלתי אחורה וראיתי את יהלול צורח והרגל שלו מדממת....נורא נבהלתי והצלחתי להבהיל גם את שאר המשפחה ונוכחי הפארק, לקחנו את היהלול אל הספסל הקרוב, כדי לאמוד את הנזק. הוא לא הפסיק לצרוח. שני אנשים נחמדים כיוונו אותנו אל המרפאה הקרובה, שם חבשו לו את הרגל וציידו אותנו בשלל תרופות, שכמובן שלא נשתמש בהן. אחרי כשעה של צרחות הוא נרגע ואחרי עוד שלוש, הוא כבר רץ כהרגלו ברחבי פארק המקדשים, שהפעם טיילנו בו בעזרת אופני ריקשה.
כשחזרנו לפנות ערב לחדר, שוב העמיד אותנו בודהה במבחן - האולר של גוני נעלם. בכי, באסה, עצבים, ״ומה אני אגיד לסבא?״, ״ואני רוצה שתקנו לי אולר חדש״, ו״אתם מבטיחים לקנות לי אולר חדש?״. חפירה מסיבית שהסתיימה הפעם, במציאת האולר על המיטה של גוני ובאושר גדול בחוזרו של החפץ - אל בעליו.
בסיכומו של דבר, אנחנו כנראה לא ממש אנשים רוחניים. חפצים חשובים לנו וסבלו של הגוף, בהחלט יכול להאיב על מצב רוחינו. ויסלח לי הבודהה...

יום חמישי, 13 באוקטובר 2011

מגיעים לדלהי בלילה ועוד...

הגעה לדלהי בלילה
דלהי בלילה היא הרבה פחות מזמינה מזו שביום (אני יודעת שרבים מכם שהיו בה לא מבינים מה בדיוק מזמין בעיר בזאת גם ביום, אבל ממספר ביקורינו הלא קטן פה, הצלחנו למצוא לא מעט יופי כאן וגם הרבה עניין). רחובותיה הראשיים עמוסים במכוניות, ריקשות - אוטו ואופניים, משאיות, אופנועים ואנשים - ישנים או הולכים. העיר נראית תמיד במצב של שיפוצים. כאילו שאם נבוא לפה עוד שנה הכל כבר יהיה גמור, מצוחצח ונקי. אבל באנו כעבור שלוש, והעיר עדיין בבניה. בניה מתמדת כנראה. הכל נראה לי בבלגן. ערימות של לכלוך עומדות ברחובות. וחשוך, חשוך... למעט שלטים של מלונות וחנויות. כל רחוב אליו אנחנו נכנסים - נראה לי חדש, לא מוכר. מין מבוך שקשה לצאת ממנו. אולי אנחנו בכלל בעיר אחרת? אני מנסה לחפש סימני היכר מהפעמים הקודמות, ולא מוצאת. אין ספק שאני בהודו, אבל בדלהי - בכלל לא בטוח. הנסיעה נמשכת בטיסה משהו, והראש קודח במחשבות - אולי חוטפים אותנו? איך זה שעוד לא נסענו בכביש הזה עד היום? ואני, שחוש ההתמצאות שלי כמעט אף פעם לא מכזיב, מרגישה אבודה. עם הנהג קשה לתקשר כי הוא לא יודע אנגלית, ואנחנו ״הינדי, טורה טורה״ (הינדית - לאט לאט), רק דואגת מידי פעם לוודא שהוא אכן נוסע ל״מג׳נו קה תילה״. וה״כן כן״ ההודי שלו, ממש לא משכנע אותי... מחפשת שלטים שאולי ירמזו על קרבתינו למחוז חפצינו. דווקא מוצאת כמה. איזו הקלה. והנה המקדש הסיקי, שהשכונה הטיבטית קרוייה על שמו. והנה הגשר בבנייה, שבשלושת החודשים האחרונים מאוד התקדם. ואחרי נסיעה של כשעה באמצע הלילה, מגיעים למחוז חפצינו, ״הביתה״.

לנסוע בדלהי
חתיכת הרפתקה זה להגיע כאן ממקום למקום, לפחות אם בוחרים לנסוע בכביש (במטרו זה סיפור קל וקריר יותר). מתיישבים באוטו ריקשה ומשתלבים במהירות בתנועה. בכביש ממוצע פה יש כשלושה נתיבים לכל כיוון, בפועל קיימים לפחות שישה. כל נתח בכביש, מאוייש במכונית מכל סוג שהוא. התנועה נעשית כגוש אחד גדול של מכוניות, כשתוך כדי תנועה כלי התחבורה משנים את מיקומם בתוך ה״גוש״ לפי צרכיהם. לא נדיר לראות פתאום מכונית נוסעת נגד כיוון התנועה. כשיש רמזור אדום, שהוא רק בגדר המלצה אגב, יש הזדמנות מעולה לפגוש את שכנייך, לעיתים ממש מקרוב - כמעט במרחק נגיעה, ולעיתים אחרות סתם מקרוב. בגלל מבנה הריקשה הפתוח, יש גם הזדמנות לשוחח עם שכנייך. אלעד על פי רוב, מנצל אותה. הרמזור מתחלף לירוק, וכל ה״גוש״ שועט במהירות קדימה/ימינה/שמאלה. לעיתים לא נדירות, ניתן לראות גם רכב שהתחרט, נוסע אחורה, כשכל התנועה שועטת קדימה. ההרגשה היא של מרוץ או תחרות. מי יגיע ראשון (ובשלום?) למחוז חפצו. וכמו בלילה, גם ביום העיר כל רגע נראית קצת שונה. כל יום עוברים באיזור שעוד לא היינו בו, גם אם נוסעים כמה פעמים לאותו יעד בדיוק.
הנסיעה בריקשה גם חושפת אותך היטב לרחש שבחוץ. והוא חזק מאוד. המון ציפצופי מכוניות, שבהודו נשמעים יותר כמו מנגינות של אוטו גלידה, רעש העבודות בכביש, תהלוכת נגנים שפתאום חולפת, צופר של רכבת.....המולה גדולה!
אני חשבת שלציפורים שמתבוננות על כל זה מלמעלה זה נראה כמו פאזל שלא ניתן להרכיב אותו. בפועל, התחושה היא, שהכל מתחבר. שאיכשהו יש איזה סדר סמוי בכל הבלאגן האדיר הזה, זה פשוט אנחנו שלא תופסים אותו.

עוזבים את הודו
זהו, מחר אנחנו יוצאים לקראת מעבר הגבול עם נפאל.
אחרי חודשיים בהם חווינו ביקורים משפחתיים לרוב, ונזכרנו כמה זה חסר לנו...
אחרי חמישה וחצי חודשים של טיול בדרג׳ילינג וסביבתה, בסיקים, בלדאק, בסריניגר, בדרמסלה וברג׳סטן, תוקפה של הויזה מאלץ אותנו להמשיך הלאה במסעינו.
החלפנו את מדריך הטיולים של הודו בזה של נפאל - וכבר התחלנו לתכנן תוכניות.
החלק הבא של הטיול שלנו - פחות ברור ומתוכנן. כמה זמן ניהיה בנפאל ולאן ניסע אחריה - ממש לא ידוע לנו.
בסיכום חטוף היה לנו אחלה טיול כאן. איפה שהיינו, כמעט ומיצינו, אבל התחושה היא שהודו כל כך גדולה ומעניינת, שאנחנו עוד רוצים לחזור אליה.
חג סוכות שמח לכולנו!!!

ראג׳אסטאן - כתבה שפירסמנו באתר למטייל

ראג׳אסטן לאתר למטייל
ממשיכם לעדכן על טיולנו הארוך. כרגיל חויות ועוד התרשמויות ניתן למצוא בבלוג שלנו pelegintheworld.blogspot.com
את חלקו הראשון של הטיול בראג׳אסטאן טילנו רק אנחנו המשפחה המצומצמת (גוני בן 8, יהל בן 3.5, אבא אלעד ואמא ענבל).
לחלק השני הצטרפו גם יגאל ויהודית ההורים של ענבל ששדרגו לנו את הטיול מכל הבחינות.

אודיפור והאזור
שהינו בעיר כ 13 ימים מלאים ועמוסים בחוויות.
* גרנו בגסט האוס מקסים בשם אודי האבלי Udai haveli. משפחה מקסימה, חדר נקי וארוחות ערב מעולות.
תתקשרו והם יסבירו לכם איך להגיע 098282311987 או 09352506701 שילמנו 400 רופי ללילה.
* בהמשך (במסגרת חבילה שהצטרפנו אליה בשמחה) עברנו למלון udai kothi - שעולה בערך פי 10 ויותר מהמלון הקודם.
בהחלט מלון מקסים ומוקפד כולל בריכת שחיה על גג המלון עם נוף מדהים.
* קורס בישול - הינו בקורס בישול אצל שהשי במסעדת sunrise ומאוד נהננו מסיפור חייה מעורר ההשראה של שהשי, מההסברים המקיפים, מחוווית הבישול ומהתוצאה המדהימה. שילמנו 1000 רופי לארבעתנו (שני מבוגרים ושני ילדים).
* ארמון העיר
הינו בסיור כולל מדריך ונהננו מאוד. סך הכול סיירנו בארמון כשעתיים.
* שייט על אגם פיצ׳ולה - שטנו במשך כשעה מסביב לאגם פיצ׳ולה. לא מאוד מרגש אבל יש זויות צילום נוספות ומעניינות של העיר.
* מוזיאון המכוניות הישנות של המהראנה
קצת יקר (150 רופי כולל קרטון מיץ) אבל כיף גדול, כולל הסברים מחכימים. לא רק לחולי הגה.
* קורס ציור
לקחנו קורס של שעתיים אצל מאדאן (בהמשך העליה אחרי מלון מינרווה, מצד ימין). נהננו מאוד. גם ללא ניסיון קודם בציור יוצאות תוצאות מדהימות. מחיר 150 רופי לאדם לשעה, כולל חומרים וציוד.
* גן החיות המקומי
גוני ויהל אוהבים גני חיות אז הלכנו לבדוק את גן החיות המקומי. מגעיל ומדכדך. אף פעם לא ראינו גן חיות כול כך מוזנח. מסכנים בעלי החיים ומסכנים המבקרים (טוב נו, הם לפחות יכולים לברוח מתי שהם רוצים).
* אגם פתח סאגאר
טיול רגלי קליל ממרכז העיר. טיילת נחמדה, כיף להסתובב.
* ארמון המונסון
נסיעה של 45 דקות ממרכז העיר. הארמון לא מרשים הנוף מרהיב.
* גן על שם רג׳יב גנדי
גן משחקים על שפת אגם פתח סאגאר. בגן פסלי חיות ראליים מאוד מפיברגלס (פגשנו את האומן שעושה אותם). הילדים השתוללו ונהננו וגם אנחנו. כניסה 5 רופי.
* מקדש ג׳גדיש
מוקדש לוישנו. לא מאוד מיוחד אבל מכיוון שבמילא נמצא במרכז העיר כדאי לבקר.
* אגם טייגר
עוד אגם, כחצי שעה נסיעה מהעיר. הדרך לשם יפה, האגם נחמד. לא יותר.
* מופע מחול, דהארור בבאגור-קי-האבלי
המופע מתקיים כל ערב בשעה 19:00. כניסה 60 רופי, מצלמה 35. מופע סוחף ומהפנט. כול כך נהננו שהלכנו לראות פעם נוספת. לא להחמיץ.
* שווקים
יש באודיפור המון שווקים הומים. אנחנו ביקרנו בשווקים שבאזור מגדל השעון. אין כמו השווקים של הודו.
נאגדה
מקדש עתיק ולא פעיל באזור אודיפור (כ 45 דקות נסיעה). בין גילופי האבן היפים במקדש, גם רבות בתנוחות ארוטיות, מה שזיכה את המקום בכינוי הקאמה סוטרה של ראג׳סטאן.
אק-לינג-ג׳י
מתחם מרהיב של מקדשים הינדים. במרכז המתחם פסל עם ארבעה ראשים של שיווה.

ראנקפור
אוסף מקדשים של הדת הג׳אנית. במרחק של כשעתיים מאודיפר. כל המקדשים חצובים בשיש לבן. במתחם 1444 עמודי שיש לבנים שאף אחד מהם לא זהה לחברו. הכניסה חינם הההדרכה רק כאילו חינם - המדריך ״מתנדב״ להדריך ואחר כך סוחט כסף.

קומבלגאר
מבצר מדהים. שסביבו חומה אדירה באורך של 36 ק״מ וברוחב של 6 מטר (השניה בגודלה בעולם, אחרי החומה הסינית). ההדרכה היתה מצויינת (הודרכנו על ידי אחד מתושבי המקום שגר בכפר בתוך חומות המבצר).
מומלץ לחזור ולצפות במבצר המואר בשעות החשכה (התאורה מופעלת בשעות 20:00-21:00, כדאי לוודא).
מגורים:
גרנו במלון יקר ויפהפה בלב הג׳ונגל, כחמישה ק״מ מהמבצר. שם המלון Ohodai.

ג׳ודפור
גרנו שני לילות במלון יוקרתי בשם Ajit Bawan מלון מדהים ביופיו עם בריכה שחיה שיש בה כמה מפלים.
בעיר עצמה מבצר מרשים (כמו ברבים מערי ראג׳אסטאן). מהמבצר מראה מרהיב של העיר שמתאפיינת בצבע כחול(צבעם של הברהמינים-כוהני הדת). ניתן להגיע לקומות העליונות של המבצר באמצעות מעלית.
כמו כן ביקרנו באתר הזיכרון למשפחת המלכות.
טילנו גם בעיר העתיקה ובשוק הנחמד והעמוס שליד כיכר השעון.

ג׳ייסלמר
גרנו במלון Mandir Palace - מלון ששיך למהרג׳ה של העיר. המלון חביב והחדרים גדולים. יש קצת תחושה של הזנחה.
גם כאן ביקרנו במבצר העיר ובין חומות העיר העתיקה.
שכרנו גם ג׳יפ ונסענו לראות שקיעה בדיונות החול של כפר בשם קהורי (על הנסיעה וההמתנה שילמנו 1,000 רופי). שם טעינו ולקחנו חבילה  מחברה בשם ״שאנטי טראבל״ שכללה טיול גמלים (גמל אחד לרכיבה וגמל אחד עם כרכרה), צפיה בשקיעה מהדיונות, חזרה, מופע ריקודים וארוחת ערב. על כל החבילה לארבע מבוגרים ושני ילדים שילמנו 2,000 רופי. הטיול והשקיעה היו בסדר גמור. מופע הריקודים והארוחה קצת פחות. הפריע לנו שהינו התיירים היחדים שם, הפריע לנו הארגון הלקוי, והפריע שכל אחד מנותני השרות התחנן באגרסיביות לטיפ.

פושקר
גרנו במלון העין השלישית - אומנם מדובר בירידה ברמת המחירים והמלונות אחרי עשרה ימים של מלונות חמישה כוכבים (כאן נפרדנו מההורים של ענבל) אבל בהחלט מלון נקי מאוד, יפה ומושקע. מתאים מאוד למשפחות עם ילדים צעירים, כי יש כאן דשא גדול שאפשר לשחק ולרוץ עליו.
מסעדת בלו סטאר
ליד מלון העין השלישית. האוכל הכי טעים שאכלנו בהודו. תבשילים הודים מעולים ואוכל ישראלי שגם אם היה מוגשצ בארץ היה נחשב מצויין.
דוקטור מאטור
ד״ר מאטור הוא מומחה לרפלקסולוגיה ולרייקי. ביקרנו אצלו מספר פעמים לטיפול רפלקסולוגיה מטלטל בהונות ורגליים וגוני נהנה גם מטיפול רייקי. מאוד נהננו לשוחח עם ד״ר מאטור והרגשנו שהטיפולים היו נכונים ומועילים.
ד״ר מאטור ( Dr. N.S. Mathur ) נמצא ברחוב של בית חב״ד לכיוון השוק והטלפון שלו הוא: 9828103031
באג׳נאת
מקדש קטנטן חצוב בסלע ולידו בריכות נקיות. מקום מקסים להעביר בו מספר שעות שקטות ולפיקניק. המקום נמצא כעשרה ק״מ מפושקר. הגענו באמצעות אוטו ריקשה שחיכה לנו שעתיים שם - שילמנו 400 רופי.ןדס
שמורת צבאים
ממש בפאתי פושקר, כרבע שעה הליכה ממלון העין השלישית יש שמורת צבאים קטנה ונחמדה. בדרך כלל סגור אבל ליד יש חווה חקלאית ולחלק מהעובדים יש מפתח ואם תתעקשו בטח תצליחו להכנס. אנחנו שילמנו חמישים רופי כדי לשמן את המערכת ונכנסנו. רואים המון צבאים אבל לא ממאוד קרוב. גם האזור הצמוד לשמורה יפה ויש שם עשרות רבות של קופים.

זהו לבנתיים
העדכון הבא על דלהי בדרכנו לנפאל
תעדכנו בבלוג pelegintheworld.blogspot.com
משפחת פלג

יום שלישי, 4 באוקטובר 2011

מקומות בהם ישנו בחמשת החודשים הראשונים של הטיול

לכבוד סיום החודש החמישי של טיולנו החלטנו להזכר בכל המקומות בהם ישנו מאז שנחתנו בהודו.
כפי שתראו ישנו בהמון מקומות,בממוצע כל חמישה ימים עברנו מלון (אם כי היו חודשים בהם נדדנו יותר וחודשים אחרים בהם התמקמנו ופחות זזנו).
הנה הרשימה המלאה:
 
1. דלהי, מיין באזאר - כ 4 ימים.
2. לילה אחד ברכבת בדרך לדארג׳ילינג.
3. דארג׳ילינג, בית ששכרנו - כחודש.
4. פאלינג,מלון - כ 4 ימים.
5. קאצ׳פרי גומפה,  Home stay - כ 6 ימים.
6. יוקסום, מלון - כשישה ימים.
7. נאמצ׳י, מלון - כ 3 ימים.
8. ניו ג׳ליפורי - לילה אחד.
9. לילה אחד ברכבת בדרך לדלהי.
10. דלהי, מג׳נו קטילה - כ 7 ימים.
11. לה, לארי גסט האוס - כ 7 ימים.
12. אלצ׳י, גסט האוס - לילה אחד.
13. דיסקיט, מלון - לילה אחד.
14. הונדר, גסט האוס - לילה אחד.
15. פנאמיק, גסט האוס - 2 לילות.
16. סומור, גסט האוס - לילה אחד.
17. לה, גסט האוס ללא שם - 4 ימים.
18. יאנגטן, Home stay - לילה אחד.
19.  אולה, Home stay - לילה אחד.
20. המיס צ׳ופצ׳אן, Home stay - לילה אחד.
21. אנג, Home stay - לילה אחד.
22. לה, מלון קטנטן - כארבע לילות.
23. סרינגר, בית סירה - 8 ימים.
24. דראמקוט, גסט האוס - 4 ימים.
25. דראמקוט, מלון - כ 7 ימים.
26. מקלאוד גאנז׳ - מלון טיבטי מקסים - שלושה .שבועות.
27. לילה אחד ברכבת - פתנקוט לג׳איפור.
28. אודיפור, גסט האוס - שבוע.
29. אודיפור, מלון - 4 ימים.
30. קומבלגאר, מלון - לילה אחד.
31. ג׳ודפור, מלון - יומיים.
32. ג׳יסלמאר, מלון - 4 ימים.
33. פושקאר, מלון העין השלישית - 10 ימים.

ההורים שלי מגיעים להודו

זה ממש לא טריוויאלי שאנשים בני 75 ו-71 מחליטים להגיע להודו. בפעם הראשונה בחיים. אני מודה שהעדרינו טרם לא מעט להחלטה של הורי להגיע לבקרינו ומה לעשות, אנחנו בהודו. אבל רוחם הצעירה, נפשם הקלילה והיכולת המדהימה שלהם לחיות את הרגע, תרמו לא פחות לכך. היו גם הרבה חששות ופחדים מצידינו - הבנות - איך הם יסתדרו עם כל הדבר הזה. עם הנסיעות הארוכות, האין שרותים במהלך היום, הלו״ז האינטנסיבי, הלכלוך, הפרות, המעברים התכופים, ההליכות, האוכל החריף ושאר אתגרים מעניינים שמזמן טיול בהודו. ההורים שלי דווקא לא חששו, לפחות לא כמונו, אבל היו נרגשים מהדאגה הרבה שלנו אליהם... והנה, אחרי כארבעה חודשי תכנונים (שהתחילו להרקם לא הרבה אחרי שנסענו) אנחנו מחכים להם בשדה התעופה של אודאיפור. הילדים בהתרגשות רבה, לא ישנים טוב כבר יומיים וסופרים את השעות, ואנחנו ממש כמוהם. המטוס נוחת, אנשים מתחילים לרדת, ופתאום אני רואה מישהו על כסא גלגלים ואומרת לאלעד: ״אולי זה אחד מהם?״. הוא לא כל כך צוחק מהבדיחה, לי היא עוזרת להפיג את המתח. הומור שחור תמיד עוזר. לא הרבה אחריו, אני רואה את אמא שלי שועטת במרץ לעברינו, ואחריה אבא שלי. הילדים רצים אליהם, לנו לא מרשים להכנס לאולם הנוחתים, ההתרגשות רבה - זה קורה! מתחבקים, מתנשקים, אמא שלי ישר שולפת ממתק ישראלי מהכיס והילדים מבסוטים (איך היא תמיד חושבת על הכל!). נוסעים לכיוון העיר ועוצרים בדרך במסעדת ״טאלי״ מומלצת. ההורים שלי עוברים בהצלחה את טבילת האש הראשונה ואנחנו בדרכינו למלון ״היוקרתי״ הראשון של הטיול שלנו.
11 יום של מלונות שווים, עם טלוויזיה, מוצרי קוסמטיקה שממלאים לנו כל יום, חדרים מושקעים עם נשמה רבה, מגבות גדולות, אמבטיות, מיני בר, בריכה בכל מלון, ארוחות בוקר שוות. וגם - רכב צמוד ומדריך בכל אתר. אנחנו מנצלים עד תום את כל הטוב הזה.
ההורים שלי משתלבים במהירות בטיול ובהודו, מודעים היטב למגבלות הגוף שלהם ולא עושים מה שלא אפשרי. נחים הרבה, אבל לא מפספסים כלום. סקרנים, קלילים, פתוחים לנסות דברים חדשים, פתוחים לאנשים וצמאים לדעת וללמוד עוד ועוד.
הדינמיקה נהדרת, כייף גדול, ימים אינטנסיביים של ביחד, של נטו, ואני חושבת לעצמי שזו כזאת הזדמנות נדירה ואיזה גדולים הם, ההורים שלי.
לגוני, יחד עם כל הכייף הגדול, קשה מאוד כי עכשיו הוא צריך ״להדביק״ יותר אנשים אחד אל השני - הוא שומר שיהל לא ירוץ רחוק מידי ושכל הקבוצה תשאר כמקשה אחת, דבר הסוחט ממנו לא מעט כוחות וגם דמעות.
מחר, נפרדת החבילה ליומיים. גוני החליט להמשיך עם ההורים שלי וביום רביעי נפגש כולנו בפושקר, לחגוג את ראש השנה.
משם שוב נתפצל לעשרה ימים ואחרי זה נשוב ונפגש בדלהי, לעוד כשלושה ימים של יחד.

שבוע מאוחר יותר...
גוני נהנה הנאה גדולה עם ההורים שלי. והם איתו כמובן. הוא חזר אלינו הרבה יותר שליו ורגוע....
את ראש השנה חגגנו במסעדה של אודליה (בת מגל שחיה בהודו כבר שבע שנים). אלעד הכין תוכנית קצרה, אבל לא היה שיתוף פעולה רב מצד המשתפפים האחרים - מטיילים ישראלים שבעיקר עסקו בלהעביר ״צ׳ילום״ מאחד לשני ולדבר על מה זה עושה להם ומתי ביום הכי כדאי לעשן.
אבל העיקר שהיינו ביחד, המשפחה, אכלנו אוכל מעולה ואפילו טעמנו רימונים ותפוח בדבש.
למחרת בילינו בחווה המקסימה של אודליה, כמה קילומטרים מחוץ לפושקר. שטח רחב ידיים, מלא צמחייה ועצים. שלוש פרות וכמה חתולים. הרבה מעוד טבע בפנים ומסביב, ממש לא רצינו ללכת משם. חיים פשוטים, קרוב לאדמה. התחלנו לחשוב איך עושים דבר כזה בעצמינו, זה ממש מפתה...
ביום שישי לקראת הצהריים, ההורים שלי המשיכו במסלול שלהם ואנחנו נשארנו בפושקר. אנחנו בקשר יומיומי איתם והם מבלים היטב ונהנים. ככל שמתקדם הטיול שלהם, המלונות שלהם מפוארים ומפנקים יותר. הם עם רכב ונהג צמוד ודואגים לכל מחסורם.
אנחנו עדיין בפושקר. מתענגים על הזמן הרב שלרשותינו. לא ממהרים לשום מקום. לא עושים הרבה, ובכל זאת בכל יום אנחנו במקום אחר מחוץ או בתוך העיר, מגלים עוד משהו, משוחחים עם אנשים טובים, רואים חיות ומבקרים במקדשים, עובדים קצת בחווה של אודליה ונמצאים הרבה במסעדה הנעימה שלה ושל אבלו - החבר המקסים שלה, מבקרים את ד״ר מטור - הרפלקסולוג שיהל התחבר איתו - והילדים וגם אנחנו מקבלים אצלו טיפולים. ליהל יש חברה במלון שלנו ודשא גדול לרוץ ולהשתולל עליו. גוני ממלצר במסעדה של אודליה. כייף גדול!

קצת על רג׳סטן
מדינה רחבת ידיים. הרבה ירוק, הרבה צמחייה, יחד עם חלקים מדבריים - קקטוסים גדולים, סלעים חשופים ודיונות חול גדולות.
צבע. בהחלט המקום הצבעוני ביותר שהיינו בו עד כה בהודו. סתם ללכת ברחוב - זו חגיגת צבעים אמיתית ואני, באהבתי הרבה לצבע ושפע הצבעים ביחד, מנסה לגמוע את המראות, בודקת, ממששת, מצלמת וגם קצת קונה. לבוש הנשים, עבודות היד המדהימות שיש כאן, הבדים הצבועים בשיטות שונות (טאי דאי, בטיק). הריקמות. הנצנצים. פשוט כייף גדול לעיניים ולנשמה.
אנחנו חולפים על פני כפרים קטנטנים, מוקפים חקלאות, עם בתי בוץ פזורים בתוכם וגגות עשויי קש.
ובמקביל - ארמונות פאר, מבצרים אדירים, מקדשים מגולפים בשיש.
הרבה יופי וכל כך הרבה ניגודים.
אנחנו פוגשים גם המון קופים, מזן מקוק, ארוכי זנב. ציפורים מסוגים שונים. פרות כמובן. עדרי כבשים ועיזים דלמתיות - חומות עם כתמים בצבע בז׳.
כבר אמרתי - חגיגה?
והכי חשוב אולי - אנשים מקסימים. היו לנו כמה הזדמנויות להכיר קצת יותר מקרוב כמה מהם -
באודאיפור - בשמונת הימים הראשונים ישנו בגסט האוס משפחתי שהילדים מאוד התחברו עם הילדים שלהם. שיחקו הרבה ביחד, צחקו והתחבקו. כשההורים שלי הגיעו, באנו פעמיים לארוחת ערב אצלם והיתה לנו חווייה נעימה ומיוחדת.
במבצר קומבלגר - יהל התחבר מאוד עם המדריך ועם אחד העובדים שם, ותפעל אותם לשחק איתו, לרוץ ולשיר איתו ביחד.
בג׳איסלמר - הלכנו לבקר את המדריך שהיה איתנו כל היום בעיר העתיקה. אלעד שאל אם נוכל לבוא לבקר אותו בביתו והוא מאוד שמח. וכך מצאנו את עצמינו נוסעים באוטו ריקשה בדרך חשוכה אל הכפר שלו. הוא אירח אותנו כמיטב המסורת ההודית על הריצפה, ההורים שלי זכו לשבת על המיטה, הראינו לו תמונות משפחתיות וכל המשפחה המורחבת שלו התאספה כדי לצפות בנו.
ועכשיו בפושקר, אנחנו מבלים רבות עם אודליה ואבלו. עם מיכל ושייה- ישראלית שנשואה למקומי והם בעלי המלון שלנו וביתה הקטנה. ובכלל, אחרי שמונה ימים פה, כבר מכירים פרצופים ברחוב, עוצרים להגיד שלום בחנויות שקנינו בהן ומרגישים קצת בבית.