יום שבת, 19 בנובמבר 2011

כתבה שפירסמנו באתר למטייל

מידע על נפאל,
ממשיכים לעדכן על מסענו במזרח, והפעם עדכון ראשון מנפאל. כרגיל אם אתם מעונינים במידע נוסף אתם מוזמנים לבלוג שלנו - pelegintheworld.blogspot.com

הגעה מהודו לנפאל.
עברנו את הגבול יבשתית דרך סונלי. יצאנו ברכבת בשעה 15:30 מדלהי והגענו למחרת בשעה 07:30 לעיר גורקפור. בגורקפור לקחנו מונית לגבול בסונלי (כשעתיים נסיעה) ושם עברנו רגלית לנפאל. לאחר השלמת ההליכים הבירוקרטים לקחנו מונית אחרת לכיוון לומביני (כשעה וחצי). חשוב לציין שאין בעיה להוציא כסף נאפלי במעבר הגבול, ממש ליד נקודת הביקורת יש כספומט (הפקידים הנפאלים החביבים ישמחו להראות לכם היכן ניתן למצוא את הכספומט).סה״כ המעבר היבשתי כולל הנסיעה עבר חלק והוא מאוד מומלץ  למי שמעוניין לבקר באזורים הסמוכים לגבול (לומביני וצ׳יטואן במקרה שלנו).

לומביני
עיר הולדתו של בודהה.
גרנו במלון שהיה ההמלצה הראשונה של הלונלי פלאנט lumbini village lodge
והפעם היה פספוף גדול - החדר שלנו היה לא נקי ובעל הבית עשה רושם של איש שחוק מתיירים שלא מאוד שמח לתת שרות.

אתר לומביני
מדובר בפארק ענק בו ניתן לסייר באמצעות אופניים אותם ניתן להשכיר בהמון מקומות ברחוב הראשי (והיחיד) בלומביני באזאר או באמצעות אופניים ריקשה עם נהג (נמצאים בכניסה לפארק).
מה יש בפארק (כניסה חינם)-
התחלנו את הסיור במקדש מיה דאווי בו נמצאת האבן המסמלת את מקום לידתו המדוייק של בודהה (הכניסה למקדש בתשלום). ובבריכה בה היא טבלה לפני הלידה.
 בהמשך (לאחר תאונות אופניים קלה) ביקרנו במקדשים בודהיסטים של מדינות שונות הנמצאים בשטח הפארק (הכי מרשים היה המקדש הגרמני).
הפארק כולו נמצא עדיין בתהליכי הקמה ובעתיד יהיו בו עוד מקדשים פתוחים לקהל.
סה״כ הביקור בלומביני מומלץ בעיקר לחובבי הז׳אנר (מקדשים,בודהיזם, היסטוריה)  ניתן למצות את המקום ביום בילוי אחד מרוכז.

צ׳יטואן
שמורת טבע ענקית עם מגוון גדול של חיות בר. השמורה שוכנת כשש נסיעה בתחבורה מקומית מלומביני וחמש שעות נסיעה מפוקרה או קטמנדו. רוב המבקרים בפארק מגיעים בחבילות מאורגנות אנחנו העדפנו להגיע עצמאית ולתפור לעצמנו את הבילוי בפארק.סך הכל שהינו באזור 7 ימים ואנחנו בהחלט חושבים שזו הדרך הנכונה לטייל בפארק.
ישנו, אכלנו וארגנו את הפעילויות דרך Hotel Parkside 977-61-465443 תיאמנו את הגעתנו טלפונית ורכב המלון בא לאסוף אותנו מתחנת האוטובוס.
המלון עצמו שוכן בכפר סארוהה צמוד לפארק הלאומי (יש גם מלונות בתוך הפארק אבל הם יקרים יותר בצורה משמעותית). הוא מלון יפה ונעים עם אוכל טוב וצוות מקסים ששמח לעזור בכל עניין. בנוסף הבעלים מעורב בהמון פעילויות בקהילה מה שהגדיל מאוד את הערכתינו כלפיו.
פעילויות שעשינו באזור-
סיור בפאתי השמורה:
טילנו עם גופל המדריך שליווה אותנו לאורך ימי שהותנו באזור בפאתי השמורה. ראינו את חוות הפילים הממשלתית וטילנו לנו לאורך הנהר. ראינו פילים, חרקים מעניינים, המון פילים, ציפורים וגם את הקרנף ההודי אדיר המימדים. הטיול הסתיים בנקודה יפה בה ניתן לראות את השקיעה, לשתות משהו קר והילדים יכולים לשחק בחול.
גופל, המדריך, עם ידע מדהים ועיני נץ. מסביר בדיוק במידה ומוסיף המון לכל סיור.
מופע ריקוד של הכפריים:
ראינו פעמיים מופע שהתקיים במלון בשעות הערב. המופע כולל ריקודים מסורתיים ובסיומו מוזמנים גם הצופים לרקוד. מאוד נהננו.
סיור בקנו:
מוקדם בבוקר קמנו ושטנו בקנו לאורך הנהר במשך שעה וחצי. ראינו המון ציפורים, צבאים, נחשים וגם קרנף אחד. שייט רגוע, שליו ומאוד מעניין.
סאפארי פילים:
טילנו בג׳ונגל על גב פיל. הסיור תירותי מאוד - המון פילים יוצאים יחד לדרך כך שנראה לי שהסיכוי לראות חיות לא מאוד גדול. היה חוויה להיות על הגב של החיה האדירה כשהיא מפלסת דרכה בג׳ונגל. הסיור נמשך כשעתיים.
רחצה עם פילים:
התרחצנו בנהר יחד עם פוג׳ה הפילה של המלון.עולים על הגב שלה והמאלף של הפילה נותן לה הוראה והיא משפריצה מים על המתרחצים. בהמשך, שוב להוראת המאלף, היא הפילה אותנו לנהר.
כיף גדול, לא להחמיץ.
ביקור בבית התינוקות של הפילים:
ביקרנו בבית התינוקות של הפילים. נמצא במרחק נסיעה קצר מהמלון. לא הרבה תינוקות. אבל נחמד להסתובב שם.
ג׳יפ סאפארי:
הכבישים בלב השמורה היו חסומים בגלל גשמי המונסון אז נסענו יחד עם גופל לסיור בחלק יבש יותר שנקרא 20,000 אגמים (יש שם הרבה מים וגם קצת אגמים אבל השם לא קשור למספר האגמים). היה מעניין מאוד. ראינו ציפורים, תנינים, קופים, חזיר בר וכמה סוגי צבאים.
טיול באזור:
טילנו לנו רגלית באזור וראינו את השיטות השונות של קציר האורז והפרדתו. וביקרנו גם במפעל מעניין מאוד ליצירת נייר מקקי של פילים.

פוקרה, האזור והטראק לפון היל
לינה
ישנו במלון אליה (Elia hotel 061-465440, 061-465432) ונהננו מאוד. עלות 800 רופי ללילה כולל אינטרנט חינם ומקלחת חמה אמיתית. ניתן להשאיר כאן את התיקים כשיוצאים לטראק. חזרנו לכאן 3 פעמים במהלך הטיול.
אתרים בפוקרה:
מפל דיביס:
 מפל שנכנס עמוק לתוך האדמה בנקיק עמוק. הכניסה בתשלום קל. לאחר ביקור במפל הרחקנו לנו קצת במעלה הזרם ומצאנו לנו בריכות רגועות ושלוות והתרחצנו בהם. הגעה בתחבורה ציבורית. נהננו מאוד.
מערה שמול המפל:
תשלום בנפרד, מערה לא מאוד מרשימה. מסופה יש מבט על מפל דיביס. אפשר לוותר.
מערת העטלפים:
מערה בה נמצאים אלפי עטלפים. שילמנו על כניסה והדרכה ובעזרת המדריך הזדחלנו דרך יציאה צרה. היתה הרפתקה אמיתית ומאוד נהננו. תשלום כולל כניסה, פנס והדרכה 300 רופי, הגעה בתחבורה ציבורית.
מחנה הפליטים הטיבטי:
נסיעה קצרה של כרבע שעה מפוקרה (אנחנו הגענו במונית, ניתן להגיע בקלות גם באוטובוס). כשהגענו היה טקס דתי מעניין במקדש. חוץ מזה שוטטנו קצת במחנה ואכלנו אוכל טיבטי.
כפר מאיה דווי:
הליכה של כשעה מפוקרה בדרך הראשית היפהפיה שצמודה לאגם. בכפר יש מרכז בו מאלפים עופות דורסים לטוס יחד עם הדואים במצנחי רחיפה.
סרט עם 8 מימדים:
קולנוע תלת מימד עם אפקטים. הכסאות זזים ורועדים. יש רוח, יש ריחות, גשם, ערפל ועוד. שם הקולנוע Barahi cinema, Tel 061-541458 ,הקולנוע נמצא לא רחוק ממהנדרה פול ניתן להתקשר ולבקש הכוונה. כרטיס 200 רופי.
צפיה בנקיק בו זורם נהר סאטי:
נמצא בפארק K.I. Singh - כניסה 50 רופי. הגעה בתחבורה ציבורית. משעמם, אפשר לוותר.
מוזיאון גורקה ("It is better to die than to be coward" -עדיף למות מלהיות פחדן. סיסמת היחידה, כעין גירסה נפאלית של ״טוב למות בעד ארצנו״).
נמצא קרוב לפארק K.I. Singh. מספר את תולדות לוחמי הגורקה ואת המשימות בהם נטלו חלק אנשי הגורקה. בילינו במוזיאון כשעה (כניסה 150 רופי, מצלמה 10 רופי).
מהנדרה פול:
רחוב השוק הגדול של פוקרה. נמצא כרבע שעה נסיעה בתחבורה ציבורית ממרכז Lake side.

טראק הפון היל:
הטראק עובר בנופים יפים. הוא לא ארוך מדי אך בהחלט דורש כושר גופני. אנחנו יצאנו לטראק עם שני ילדים - גוני בן 8 שהלך את כל הדרך לבד ויהל בן 3.5 שהלך חלקים רבים ברגל ואת שאר הדרך עשה על הגב שלי.
יחד איתנו הגיע סום - פורטר חביב שסייע לנו רבות.
שתי האטרקציות המרכזיות בטראק הם נוף ההרים שנראה בצורה היפה ביותר מהפון היל. והכפר טאטופאני שבו נביעות מים חמים.
הכנות-
השלמת ציוד בחנות Adventure(ברחוב הראשי, לא רחוק מהפניה לסוכנות סוויסה, טלפון 98460-22565) נאבה, בעל הבית מכר לנו רק מה שהינו צריכים, נתן עצות, והמחירים להתרשמותנו מעולים.
פרמיט יקר מאוד (2200 + 900 רופי לכל אחד) - עשינו דרך סוויסה (פרטים של סוכנות Swissa's mounttain way trekking. Tel-fax 061-463839).
פורטר (סבל) - לקחנו דרך סויסה. בא איתנו סום. איש מקסים ועדין, דובר אנגלית שוטפת. הרבה יותר מסבל עזר לנו בכל מה שהצטרכנו.
הוצאת כסף לפני הטראק - חשוב ביותר. החשבון 1,200 רופי לאדם, ליום.
אם רוצים להוציא כמות גדולה של כסף ניתן להגיע ל Nabil bank ברחוב הראשי שם ניתן למשוך כמות גדולה של מזומנים.
הטראק עצמו-
השארנו את הציוד בסוכנות מאיר סויסה. יצאנו במונית מפוקרה לנאיה פול (1,800 רופי, בגלל חג באותו יום) בשעה 07:30 ובסביבות 09:00 התחלנו בדרכנו.
יום הליכה ראשון מנאיה פול לטיקדונגה:
הלכנו כשש שעות בעליה. רוב העליה מתונה. בתחילת הדרך מציגים פרמיט.
בטיקדונגה ישנו ב River side guest house - מומלץ.
יום ההליכה השני מטיקדונגה לגורופאני:
יום הליכה קשה מאוד. מתחיל בטיפוס של 4,000 מדרגות. ונמשך בטיפוס ללא מדרגות. סה״כ עלינו כתשע וחצי שעות מפרכות. במידה ומעוניינים ניתן לפצל את העליה לשניים ולעבור אותה ביומיים.
בלילה ישנו במלון Hill top - מומלץ.
יום ההליכה השלישי:
קמנו בארבע בבוקר וטיפסנו לראות את הזריחה מהפון היל. גבעה נישאת מעל גורפני.
הטיפוס נמשך כשעה. הזריחה והנוף יפים מאוד. על הפסגה היו איתנו עוד כשלוש מאות תיירים.
חזרנו חזרה, אכלנו ארוחת בוקר  במלון בגורופני והתחלנו בדרכנו למטה לכיוון טאטופני. בעקבות היום הקודם החלטנו לפצל את הירידה ליומיים. ביום זה הלכנו בירידה תלולה כארבע שעות ונעצרנו בכפר שיקה.
כאן ישנו במלון מונה ליזה - שוב פעם, מומלץ.
יום ההליכה הרביעי:
שוב ירידה תלולה, שוב כארבע שעות עם נוף מרהיב והפעם עד לסיום מסלול הטראק בטאטופני.
לינה - במלון terkers inn - המלון המומלץ ביותר בטראק.
התרחצנו במעינות החמים (כניסה 50 רופי) ונחנו.
יום חמישי לטראק:
קצת טילנו, קצת רבצנו במעיינות החמים והרבה נחנו.
יום שישי לטראק:
חזרה לפוקרה. הדרך ברובה במצב קשה. לדרך יש שני חלקים עד לישוב בשם בני ומי מבני עד פוקרה. אנחנו עשינו את שני חלקי הדרך במונית אומנם הוצאנו יותר כסף אבל חסכנו כ 4-5 שעות נסיעה. מונית מבני לפוקרה - בתחנה המרכזית בבני רצו הרבה כסף על מונית לפוקרה. יצאנו רגלית מהתחנה והתחלנו ללכת בכביש לכיוון פוקרה, לאחר כחמש דקות הליכה עוברים גשר כדאי לחכות אחרי הגשר ולמצוא נהגים שרוצים לחזור במילא לפוקרה וכך המחיר זול בהרבה.

רויאל טראק (אנפורנה סקייליין):
הטראק נקרא כך בגלל שבעבר עשה אותו הנסיך צ׳ארלס מבריטניה.
הטראק קצר יותר מהטראק הקודם. לא דרוש פרמיט כדי לבצע אותו. והמגורים ברוב המסלול הם ב Home stay ולא בגסט האוסים. לא לקחנו פורטר.
ההכנה לטראק הפעם היתה פשוטה יותר. קנינו מפה של הטראק (350 רופי) והתיעצנו עם מטיילת שעשתה את הטראק. הוצאנו כסף לקראת הנסיעה.
 יום ראשון לטראק:
לקחנו מונית מהמלון ל Kalikastan ( כשעה, 1200 רופי). התחלנו ללכת והמשכנו באוטובוס קצר ל Sahure Bhanjhan. משם המשכנו ל Patle ול Lipeyani. שם אכלנו צהריים. המשכנו לכיוון ramkot מתוך כוונה לישון ב Kaule. הדרך התארכה ומצאנו עצמנו הולכים בחשכה. למזלנו היה לנו את הטלפון של דן (השם ישראלי אבל הבחור נפאלי לגמרי) שיש לו Home stay. דן שלח את אחיו שבא וסייע לנו במציאת הדרך. הטלפון של דן  98-46324889 הוא איש מקסים וחדרי האירוח של מומלצים ביותר.

יום שני לטראק:
התחלנו בהליכה של כ 45 דקות למגדל תצפית על פסגות אחד ההרים ממנו רואים נוף מרהיב. חזרנו לחדר אכלנו ארוחת בוקר והמשכנו Sarka Bhanjhan ואז טיפוס מפרך ל moharia ועוד טיפוס פחות מפרך  ל Chisapani.
בכפר ציספאני מצאנו רק Home stay אחד. בעלת הבית היתה רגזנית וכעסנית והאווירה היתה לא משהו - לא נורא, יש גם ימים כאלו.

יום שלישי לטראק:
קמנו מוקדם ויצאנו בדרכנו ל Bhirchowk ל Rupkot ואז בירידה קשה, תלולה וחלקלקה ל Talbesi. הגענו לכפר האחרון מותשים לחלוטין והחלטנו לקחת אוטובוס ל Majhikuna על גדות אגם בגנס.
שם התארחנו במלון מקסים אצל משפחה מדהימה וחמה מאוד (Blue Heaven guest house - Sarita 9804144788, Hari 9846261384).

יום רביעי לטראק:
נחנו בגסט האוס. שכרנו סירה ושטנו באגם.

יום חמישי לטראק:
יצאנו בשעות הבוקר המאוחרות, הלכנו ברגל לבגנס באזר - הליכה יפה של כשעה וחצי ולקחנו אוטובוס חזרה לפוקרה.